loading...
PASOOR
Amir hossein بازدید : 1053 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

این بازی با 9 توپ به صورت 8 توپ رنگی یکپارچه و یک توپ به خط دار(توپ شماره 9) به همراه یک توپ سفید رنگ (cue-ball) انجام میشود همانطور که قبلا اشاره شد در روی این توپها از شماره 1 تا 9 نوشته شده است که در این بازی از این شماره ها برای نوبت ضربه زدن استفاده میگردد.

 

نحوه چینش توپها :

توپها در ابتدا به صورت یک لوزی به شکل زیر به صورتی که توپ شماره 1 در راس لوزی و توپ شماره 9در مرکز لوزی و سایر توپها به صورت کاملا تصادفی درون لوزی قرار میگیرند.به نحویکه توپ شماره 1 در نقطه فوت اسپات(این نقطه از تقاطع دو خط 3/1 و خطی که میز را از عرض به دو نیم میکند حاصل میگردد) گیرد.نکته قابل توجه در این چینش این است که توپها بایستی کاملا به هم چسبیده باشند و بازیکنان حق دارند هر چند مرتبه از داور درخواست کنند که توپها را مجدد بچیند .

 

 

 

نحوه بازی :

در ابتدا داور مسابقه برای تعیین شروع کننده  قرعه می اندازد )پرتاب سکه یا انجام lag).پس از مشخص شدن شروع کننده بازی توپ سفید را در هر نقطه دلخواه  پشت منطقه 3/1 میز قرار داده و به سمت توپهای مقابل ضربه میزند و پخش میکند تنها تفاوت در این بازی باایت بال در این است که ضربه اول فقط باید به توپ شماره 1 برخورد کند و در صورت برخورد با توپهای دیگر خطا صورت گرفته ، نوبت عوض شده و مجددا میز چیده میشود و یا توپ در اختیار حریف قرار میگیرد. پس از پخش شدن توپها  دو حالت رخ میدهد:

  1. هیچ توپی به داخل سوراخها نمیرود
  2. یک یا چندین توپ به داخل سوراخ میرود

در حالت اول نوبت عوض شده و بازیکن دوم بازی را ادامه خواهد داد ولی در صورتی که حالت دوم رخ دهد همان بازیکن اول به عنوان جایزه بازی را ادامه خواهد داد بازیکنان میبایست از کوچکترین شماره موجود روی میز شروع به بازی کرده و به ترتیب کلیه توپها را وارد تا شماره 9 واردسوراخ نماید. برنده بازی کسی است که توپ شماره 9 را به داخل بیاندازد.

 

قوانین بازی :

  1. در این بازی بر خلاف 8 بال نیازی به اعلام سوراخ مورد نظر برای هیچ توپی نیست .
  2. پس از برخورد توپ سفید به توپ هدف حتما یکی از این دو توپ باید به باند برخورد نماید و یا اینکه توپ هدف به داخل سوراخ بیفتد.
  3. بازیکنان فقط میتواند به توپ در نوبت ضربه بزنند .
  4. بازیکنان نمیتوانند توپ را به صورت پرشی از روی توپ مقابل رد کنند.
  5. در هنگام بریک توپ سفید باید در هر نقطه دلخواه پشت منطقه 3/1 باشد و فقط میتوانند به توپ شماره 1 ضربه بزنند.
  6. تا زمانی که بازیکن به صورت قانونی توپ پاکت کند به بازی ادامه داده نوبت عوض نخواهد شد.
  7. بازیکن میتواند با استفاده از توپ در نوبت توپ شماره 9 را وارد سوراخ کند و برنده بازی باشد.
  8. اگر در بریک توپ شماره 9 وارد سوراخ شد بازیکن بریک کننده برنده فریم است.

 

خطاها در بازی ناین بال (9 توپه) :

  • خطا های هنگام پخش(Break):
  1. پس از انجام بریک توپ سفید به داخل سوراخ بیفتد و یا به بیرون میز پرتاب شودو یا بازیکن هنگام بریک به توپ شماره یک ضربه نزند در این حالت داور توپ سفید را در اختیار بازیکن دیگر قرار داده و این بازیکن باید توپ را در هر نقطه دلخواه قرار داده و بازی کند و یا خود مجددا بریک کند.
  2. توپ سفید به توپهای دیگر برخورد نکند و یا به بیرون پرتاب شود .در این صورت قانون اول اجرا خواهد شد.
  3.  توپ شماره 9 به بیرون پرتاب شود در این حالت توپ شماره 9 به نقطه فوت اسپات برمیگردد.

 

  • خطاهای در ضربه زدن:
  1. پس از ضربه زدن به توپ هدف هیچکدام از 2 توپ سفید و هدف به باند برخورد نکند و توپ هدف نیز پاکت نشود . در این حالت نوبت عوض شده و داور توپ سفید را در اختیار بازیکن دیگر قرار میدهد این بازیکن میتوانند توپ سفید را در هر نقطه دلخواه از میز قرار داده و به توپ در نوبت ضربه بزند.
  2. توپ سفید در اولین برخورد به توپی که در نوبت نیست ضربه بزند در این حالت قانون بند 1 اجرا میگردد.
  3. توپ سفید پس از ضربه به داخل سوراخ بیفتد و یا از میز به بیرون پرتاب شود(همان قانون بند 1 ).
  4. 3 خطای پشت سر هم از یک بازیکن در نوبت ضربه باخت فریم محسوب میگردد.
  5. توپ سفید از روی توپ مقابل به صورت پرشی رد شود . در این حالت اگر توپ سفید از مرکز تقارن توپ هدف رد شود خطا صورت پذیرفته و قانون بند 1 اجرا میگردد.
  6. توپ 9 قبل از سایر توپها و به صورت غیر قانونی به داخل سوراخ بیفتد. در این حالت این توپ به نقطه فوت اسپات بازگشته و توپ سفید در اختیار بازیکن دیگر قرار میگیرد و در نقطه دلخواه او قرار میگیرد.
  7. توپ سفید به همراه توپ 9 وارد یکی از سوراخها شود. در این صورت توپ 9 در نقطه فوت اسپات قرار گرفته و توپ سفید در اختیار بازیکن مقابل است و از هر جایی که بخواهد ضربه میزند.

 

ضربه پوش (Push ) :

 

بازیکنان میتوانند بلافاصله پس از انجام بریک با یک ضربه موقعیت توپ را به نحوی که بازیکن دیگر ماسک نباشد تغییر داده و نوبت را واگذار نماید .در این حالت بازیکن دوم نیز حق خواهد داشت که از زدن ضربه امتناع بورزد و نوبت را بازگرداند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 303
  • بازدید کلی : 6,661
  • کدهای اختصاصی
    با کليک بر روي +1 ما را در گوگل محبوب کنيد